• English
  • Om IKAS
  • Kontakt
  • +45 8745 0050
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
  • Den Danske Kvalitetsmodel
    • DDKM in English
      • Introduction to DDKM
      • Accreditation standards
      • Survey and rating of compliance
      • Award of accreditation and publication of award decisions
      • Appeals
      • Resources
    • Forskning om akkreditering
  • Deltagere i DDKM
    • Almen praksis
      • DDKM for almen praksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper og vurderingsvejledninger
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Apotek
      • DDKM for apoteker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser og informationsmøder
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fodterapeutpraksis
      • DDKM for fodterapeutpraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Information om survey
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kundeportal
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fysioterapipraksis
      • DDKM for fysioterapipraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • For fysioterapipraksis uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Historik og arkiv
    • Færøske sygehuse
      • DDKM for færøske sygehuse
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
    • Kiropraktor
      • DDKM for kiropraktorer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Hyppige spørgsmål og svar
      • Hjælpeværktøjer
      • Varsling om survey
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Kommune
      • DDKM for kommuner
      • Standardpakker
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Norske sygehuse
      • DDKM for norske sygehuse
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Regler i DDKM
    • Offentlige sygehuse
    • Praktiserende speciallæge
      • DDKM for speciallæger
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper og vurderingsvejledninger
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
      • Offentliggørelse af surveystatus og rapport
    • Privathospitaler og klinikker
      • DDKM for private hospitaler og klinikker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende psykologer
      • DDKM for privatpraktiserende psykologer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Vejledning
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Kundeportal og surveyplan
      • For privatpraktiserende psykologer uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandlæger
      • DDKM for privatpraktiserende tandlæger
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandplejere
      • DDKM for privatpraktiserende tandplejere
    • Præhospital
      • DDKM for præhospital
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
  • Nyheder
    • Publikationer
  • Om IKAS
    • Akkrediteringsnævn
    • Bestyrelse
    • IEEA-akkreditering
    • Videokartotek og e-læring
    • Ledige stillinger
    • Klager over IKAS
    • Kontakt
    • Medarbejdere
    • Surveyors
    • Forskning om akkreditering
  • Deltagere i DDKM
  • Fysioterapipraksis
  • Historik og arkiv
  • DDKM for fysioterapipraksis
  • Standardsæt
  • Vurderingsprincipper
  • Håndbog i DDKM
  • Varsling om survey
  • Hjælpeværktøjer
  • Introduktionskursus i DDKM
  • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
  • For fysioterapipraksis uden ydernummer
  • Regler i DDKM
  • Historik og arkiv

Historik og arkiv for fysioterapipraksis

Udvikling af første version af akkrediteringsstandarder for fysioterapeuter

Der blev i forbindelse med overenskomsten mellem Danske Fysioterapeuter og Danske Regioner i 2014 indgået aftale om, at udviklingsarbejdet omkring Den Danske Kvalitetsmodel, DDKM, for fysioterapeuter skulle startes op.
17 fysioterapeutklinikker deltog i pilottest af Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) for fysioterapeuter. Klinikkerne arbejdede med de 13 akkrediteringsstandarder og modtog afslutningsvis et pilottestsurvey af et surveyteam. Surveyteamet bestod af en fysioterapeut og en konsulent fra IKAS, som besøgte klinikkerne og vurderede, om klinikkerne levede op til de krav, der stilles i akkrediteringsstandarderne. Både klinikker og surveyors evaluerede efterfølgende akkrediteringsstandarderne. På baggrund af evalueringer og erfaringer fra pilottesten, blev akkrediteringsstandarderne rettet til, og standardsættet udgør i dag 14 akkrediteringsstandarder. Det færdige standardsæt indgår i de igangværende overenskomstforhandlinger. 

undefined

Hjælpeværktøjer til pilotversionen af akkrediteringsstandarderne for fysioterapeuter:

  • Journalauditskema
  • Vejledning i brug af journalauditskema
  • ICPC-2-kodekort, fysioterapipraksis
  • Eksempel på skabelon retningslinje
  • Kvalitetsovervågningsplan


Høring

Akkrediteringsstandarderne er blevet sendt i høring hos en række faste høringsparter, men andre har også haft mulighed for at indgive høringssvar. Det kunne gøres i praksis ved at kontakte IKAS. Høringsparterne, som ses her under, fik direkte besked via en email med link til elektronisk spørgeskema.
Høring forløb fra 14. marts - 4. april 2016.

Høringsparter: Praktiserende lægers organisation (PLO), Dansk Selskab for Fysioterapi, Danske Regioner, Danske Fysioterapeuter, Sundhedsstyrelsen, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, Region Sjælland, Sundheds- og Ældreministeriet, Danske Patienter, Dansk Erhverv, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Lægeforeningen, Kommunernes Landsforening, Dansk Sygeplejeråd, HK, Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM), Region Syddanmark, Region Hovedstaden, Region Nordjylland, Forbrugerrådet, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Styrelsen for Patientsikkerhed, Patienterstatningen og

Sådan foregår et pilottestsurvey

Surveyteamet vil i pilottesten typisk bestå af to surveyors: en fysioterapeut og en repræsentant fra IKAS. Repræsentanten fra IKAS sikrer en systematisk vidensopsamling fra den praktiske afvikling af pilottestsurveyet med henblik på evaluering og udvikling af konceptet.

Besøget varer ca. tre til syv timer afhængig af antallet af matrikler og fysioterapeuter i klinikken. 
Efter en kort introduktion vil surveyteamet interviewe klinikejer/e og klinikpersonale. Derefter vil teamet have ca. ½ time til at samle op på besøget, hvorefter der gives en samlet opsamling til hele klinikken eller ledelsen alene, afhængigt af ønske om deltagelse i den afsluttende opsamling.  
Surveyteamet vil interviewe fysioterapeuter og klinikpersonale for at vurdere, om klinikken lever op til kvalitetskravene i standarderne ud fra de indikatorer, som er beskrevet nederst i standarderne. 
Surveyteamet vil:

  • Undersøge, om der foreligger skriftlige retningslinjer og planer for de krævede områder (se bilag 1 i standardsæt), og om de indeholder de krav, der er beskrevet i standardens ”Indhold”.
  • Undersøge, om klinikkens fysioterapeuter og klinikpersonale følger de retningslinjer og planer, der er krav om i akkrediteringsstandarderne, og som er relevante for deres arbejdsopgaver.
  • Undersøge, om der kan redegøres for forskellige arbejdsgange, og om klinikkens fysioterapeuter og klinikpersonale kender og følger de arbejdsgange, der stilles krav til i akkrediteringsstandarderne, og som er relevante for deres arbejdsopgaver.
  • Undersøge, om klinikken har målt kvaliteten ved at gennemføre journalaudit samt om klinikken har handlet, hvis der har vist sig områder, hvor kvaliteten ikke er god nok.
  • Sammen med fysioterapeuten gennemgå konkrete patientforløb for herigennem at evaluere kvaliteten.

 

Pilotversionen af akkrediteringsstandarder for fysioterapeuter:

  • Akkrediteringsstandarder for fysioterapeuter - Pilottestversion

Kontakt os !

Om IKAS

  • Adresse: Olof Palmes Allé 13, 1. th., 8200 Aarhus N

  • Adresse: Dampfærgevej 27-29, st. th., 2100 Kbh Ø

  • Telefon: +45 8745 0050

  • Email: info@ikas.dk

  • CVR: 29228620

  • GLN: 5798000367005

IT-Support

Mangler du hjælp til brug af IKAS' systemer så tryk HER.



Cookies

IKAS anvender cookies på denne hjemmeside. HER kan du læse om cookies, og hvordan du kan vælge dem fra.

Sociale medier

Følg IKAS på Twitter, LinkedIn og Youtube

  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

© Copyright 2016. All Rights Reserved to IKAS.