• English
  • Om IKAS
  • Kontakt
  • +45 8745 0050
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
  • Den Danske Kvalitetsmodel
    • DDKM in English
      • Introduction to DDKM
      • Accreditation standards
      • Survey and rating of compliance
      • Award of accreditation and publication of award decisions
      • Appeals
      • Resources
  • Deltagere i DDKM
    • Almen praksis
    • Apotek
      • DDKM for apoteker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser og informationsmøder
      • Nyhedsbreve
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fodterapeutpraksis
      • DDKM for fodterapeutpraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Information om survey
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kundeportal
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fysioterapipraksis
      • DDKM for fysioterapipraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Materialer til online kurser
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • For fysioterapipraksis uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Færøske sygehuse
    • Kiropraktor
      • DDKM for kiropraktorer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Hyppige spørgsmål og svar
      • Hjælpeværktøjer
      • Varsling om survey
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Kommune
      • DDKM for kommuner
      • Standardpakker
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Norske sygehuse
    • Offentlige sygehuse
    • Praktiserende speciallæge
      • DDKM for speciallæger
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper og vurderingsvejledninger
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privathospitaler og klinikker
      • DDKM for private hospitaler og klinikker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende psykologer
      • DDKM for privatpraktiserende psykologer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Vejledning
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Materialer til online kurser
      • Kundeportal og surveyplan
      • For privatpraktiserende psykologer uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandlæger
      • DDKM for privatpraktiserende tandlæger
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandplejere
      • DDKM for privatpraktiserende tandplejere
    • Præhospital
      • DDKM for præhospital
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
  • Nyt om akkreditering
    • Forskning om akkreditering
  • Om IKAS
    • Akkrediteringsnævn
    • Bestyrelse
    • IEEA-akkreditering
    • Ledige stillinger
    • Klager over IKAS
    • Kontakt
    • Medarbejdere
    • Surveyors
  • Deltagere i DDKM
  • Kiropraktor
  • Hyppige spørgsmål og svar
  • DDKM for kiropraktorer
  • Standardsæt
  • Vurderingsprincipper
  • Håndbog i DDKM
  • Hyppige spørgsmål og svar
  • Hjælpeværktøjer
  • Varsling om survey
  • Regler i DDKM
  • Tilmelding til DDKM
  • Introduktionskursus i DDKM
  • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
  • Akkrediteringsnævnets afgørelser
  • Historik og arkiv

Hyppige spørgsmål og svar

Det blev bestemt i overenskomstforhandlingerne, at kiropraktorerne skal akkrediteres på klinikniveau, og med klinikniveau menes alle ansatte + indlejere på klinikken, hvor der foregår samarbejde om patientforløb. Undtaget er autoriserede sundhedspersoner med eget ydernummer, eller indlejere som kun arbejder med egne patienter og kun lejer klinikkens lokaler. Som klinikejer (og evt. kvalitetsansvarlig) har du ansvaret for, at kvaliteten på din klinik er i orden.
Det er altid en god idé, at hele klinikken er en del af kvalitetsarbejdet.

Flere kiropraktorer samarbejder med forskellige sundhedsforsikringer og leverer ydelser under overenskomsten til disse sundhedsforsikringer. Her vil kiropraktorens arbejde være omfattet af akkreditering. I nogle tilfælde journalfører kiropraktoren i separate journalsystemer, fx Falcks. I disse tilfælde vil journalføring i andre systemer end klinikkens eget også være omfattet af akkreditering, og surveyors skal have adgang til disse journaler på surveydagen.

Klinikkens lokaler og toiletter skal rengøres på brugsdage og efter behov. Legetøj skal rengøres minimum en gang om måneden. (s. 19 i Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer for Almen Praksis 2015).

Vælger man at afdække med stof eller lejepapir på briksen, skal dette skiftes mellem hver patient, og briksen rengøres før næste patient. Kontaktpunkter, fx håndtag, armstøtter mv. som er i direkte kontakt med patienten, skal også rengøres mellem hver patient (s. 19 i Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer for Almen Praksis 2015, s. 55 Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer for rengøring i hospitals- og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler).

Når en computer forlades, skal man sørge for at sikre data (personoplysninger) mod adgang for uvedkommende (Journalføringsbekendtgørelsen). Dette kan gøres ved at aktivere skærmlåsen på computeren.

Eksempler på personoplysninger er navn og helbredsoplysninger, og disse skal opbevares forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende. Opbevares data med personoplysninger på computeren, fx patientjournalen, vil brug af skærmlås sikre data mod adgang for uvedkommende. Data i fysisk form såsom journaler i papirform, fysiske røntgenbilleder, CD-rom med personnummer skal ligeledes opbevares forsvarligt og sikres mod adgang for uvedkommende, og det kan gøres ved at opbevare data aflåst. Krav til opbevaring af personoplysninger kan læses i Journalbekendtgørelsen (§ 18)

Der er blandt kiropraktorerne tvivl om, hvordan og hvornår patientidentifikationen skal ske. ”Vejledning om identifikation af patienter og anden sikring mod forvekslinger i sundhedsvæsenet” skriver følgende:
Hvem er ansvarlig for korrekt patientidentifikation? Det er sundhedspersonens ansvar at sikre patientidentifikation (punkt 3).
Hvordan kontrolleres patienters identitet? Som hovedregel er patientens egen angivelse af navn og personnummer (eller fødselsdato og -år) fyldestgørende som kontrol af identitet hos voksne habile patienter, men skal søges dokumenteret med sygesikringskort eller anden identifikation. Det er ikke tilstrækkeligt, at patienten på forespørgsel bekræfter sit navn og personnummer.
I visse situationer kan identifikation baseres på sikker genkendelse. Det drejer sig om de situationer:
• Hvor der i gennem længere tid har været et personligt, sikkert kendskab imellem sundhedspersonen og patienten.
• Hvor patienten besøges på egen bopæl, dvs. er beboer i eget hjem.
Når patientens identitet i disse tilfælde skal sammenholdes med andre oplysninger, f.eks. ved medicingivning, skal navn og personnummer eller fødselsdato og -år i kombination med adresse, som hovedregel indgå i kontrollen (punkt 3.2.3).
Hvornår skal patienten identificeres? Der skal som udgangspunkt foretages identifikation forud for enhver handling rettet direkte mod patienten, f.eks. administration og indgift af medicin, blodprøvetagning, billeddiagnostisk undersøgelse, anæstesi og operation. Det er ikke tilstrækkeligt kun at foretage identifikationsproceduren, når der er tvivl om patientidentiteten (punkt 3.3). Hos en kiropraktor er eksempler på handlinger rettet direkte mod patienten manipulation, billeddiagnostisk undersøgelse, akupunktur

Kontakt sundhed.dk på telefon 35 29 83 10 eller mail: info@sundhed.dk

undefined

 


Kontakt os !

Om IKAS

  • Adresse: Olof Palmes Allé 13, 1. th., 8200 Aarhus N

  • Adresse: Dampfærgevej 27-29, st. th., 2100 Kbh Ø

  • Telefon: +45 8745 0050

  • Email: info@ikas.dk

  • CVR: 29228620

  • GLN: 5798000367005

IT-Support

Mangler du hjælp til brug af IKAS' systemer så tryk HER.



Cookies

IKAS anvender cookies på denne hjemmeside. HER kan du læse om cookies, og hvordan du kan vælge dem fra.

Sociale medier

Følg IKAS på Twitter, LinkedIn og Youtube

  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

© Copyright 2016. All Rights Reserved to IKAS.