• English
  • Om IKAS
  • Kontakt
  • +45 8745 0050
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
  • Den Danske Kvalitetsmodel
    • DDKM in English
      • Introduction to DDKM
      • Accreditation standards
      • Survey and rating of compliance
      • Award of accreditation and publication of award decisions
      • Appeals
      • Resources
  • Deltagere i DDKM
    • Almen praksis
    • Apotek
      • DDKM for apoteker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser og informationsmøder
      • Nyhedsbreve
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fodterapeutpraksis
      • DDKM for fodterapeutpraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Information om survey
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kundeportal
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fysioterapipraksis
      • DDKM for fysioterapipraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Materialer til online kurser
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • For fysioterapipraksis uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Færøske sygehuse
    • Kiropraktor
      • DDKM for kiropraktorer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Hyppige spørgsmål og svar
      • Hjælpeværktøjer
      • Varsling om survey
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Kommune
      • DDKM for kommuner
      • Standardpakker
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Norske sygehuse
    • Offentlige sygehuse
    • Praktiserende speciallæge
      • DDKM for speciallæger
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper og vurderingsvejledninger
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privathospitaler og klinikker
      • DDKM for private hospitaler og klinikker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende psykologer
      • DDKM for privatpraktiserende psykologer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Vejledning
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Materialer til online kurser
      • Kundeportal og surveyplan
      • For privatpraktiserende psykologer uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandlæger
      • DDKM for privatpraktiserende tandlæger
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandplejere
      • DDKM for privatpraktiserende tandplejere
    • Præhospital
      • DDKM for præhospital
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
  • Nyt om akkreditering
    • Nyhedsarkiv
    • Forskning om akkreditering
  • Om IKAS
    • Akkrediteringsnævn
    • Bestyrelse
    • IEEA-akkreditering
    • Ledige stillinger
    • Klager over IKAS
    • Kontakt
    • Medarbejdere
    • Surveyors
  • Deltagere i DDKM
  • Kiropraktor
  • Standardsæt
  • -
  • Klinikrutiner
  • Hygiejne

Standard

Titel

09 - Hygiejne

Sektor Kiropraktorer Version 1 Udgave 4
Tema Klinikrutiner
Standard

Klinikken forebygger, at patienter, pårørende og personale pådrager sig infektioner i klinikken.

Formål

At konsultationerne foregår under hygiejniske forhold.

Indhold

Klinikken følger de Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer fra Statens Serum Institut eller andre relevante aktører indenfor følgende områder:

Rengøring

Klinikken kan redegøre for, hvordan rengøring af lokaler og inventar håndteres, så det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt for patienter, pårørende, kiropraktorer og klinikpersonale. Rengøring skal udføres, så smittefare reduceres, og forurening ikke spredes.

Behandlingsbrikse, apparatur og øvrige hjælpemidler til flergangsbrug

Klinikken kan redegøre for, hvordan rengøring af risikopunkter, ex. behandlingsbriks, stetoskop, reflexhammer, røntgenplade, træningsapparatur mm., håndteres. Anvendt apparatur og udstyr rengøres i forhold til forskrifter udstukket fra Statens Serum Institut eller andre relevante aktører.

Håndhygiejne

Der gennemføres god håndhygiejne ved anvendelse af hånddesinfektion, håndvask og evt. brug af engangshandsker. Der skal forefindes håndhygiejnemidler i de lokaler eller nært tilstødende lokaler, hvor der udføres undersøgelse og behandling. Klinikken skal desuden sikre sig, at engangshandsker ikke har overskredet sidste anvendelsesdato.

Klinikken kan redegøre for, hvordan håndhygiejne håndteres, herunder:

  • Håndvask og hånddesinfektion
  • Brug af håndsmykker, kunstige negle og armbåndsure
  • Korte ærmer over albueniveau

Akupunkturnåle

Klinikken sikrer, at akupunkturnåle opbevares og bortskaffes uden risiko for patienter, kiropraktor, klinikpersonale mv. Klinikken skal desuden sikre sig, at akupunkturnåle ikke har overskredet sidste anvendelsesdato.

Smittefarlige patienter

Klinikken kan redegøre for håndtering af smittefarlige patienter herunder MRSA-patienter. Der gennemføres dog ikke screening af patienter. Nationale Infektionshygiejniske retningslinjer og vejledninger for håndtering af smittefarlige patienter følges.

Krydsreferencer

Klinikken vil under det eksterne survey blive vurderet på følgende:
Indikator 1

Ved interview med kiropraktor kan der redegøres for, hvordan rengøring af lokaler og inventar håndteres efter de forskrifter, der er udstukket fra Statens Serum Institut eller andre relevante aktører.

Indikator 2

Ved interview med kiropraktor og klinikpersonale kan der redegøres for, hvordan rengøring af behandlingsbrikse, apparatur og øvrige hjælpemidler til flergangsbrug imellem to patientkontakter håndteres, jf. Statens Serum Instituts vejledning.

Indikator 3

Ved interview med kiropraktor og klinikpersonale kan der redegøres for håndtering af håndhygiejne, jf. Statens Serum Instituts vejledning.

Indikator 4

Klinikken vurderer kvaliteten af rengøringen af lokaler og inventar, og der handles og følges op, hvis der er problemer med kvaliteten af rengøringen.

Indikator 5

Ved interview med kiropraktor og klinikpersonale kan der redegøres for opbevaring, holdbarhed og bortskaffelse af akupunkturnåle uden risiko for patienter, kiropraktor, klinikpersonale mv.

Denne indikator er kun relevant, hvis der udføres behandling med akupunkturnåle i klinikken.

Indikator 6

Ved interview med kiropraktor og klinikpersonale kan der redegøres for håndtering af særligt smittefarlige patienter.

Referencer

1 Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer for Almen Praksis, 1. udgave 2015, Staten Serum Institut https://hygiejne.ssi.dk/NIRalmenpraksis
2 Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer for rengøring i hospitals- og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler, 1. udgave 2015, Staten Serum Institut https://hygiejne.ssi.dk/NIRrengoering
3 Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer for desinfektion i sundhedssektoren, 1.3 udgave 2018, Statens Serum Institut https://hygiejne.ssi.dk/-/media/arkiv/subsites/infektionshygiejne/retningslinjer/nir/nir-desinfektion.pdf?la=da
4 Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer om supplerende forholdsregler ved infektioner og bærertilstand i sundhedssektoren, 5. udgave 2016, Statens Serum Institut https://hygiejne.ssi.dk/NIRsupplerende
5 Vejledning om forebyggelse af spredning af MRSA, 3. udgave 2016, Sundhedsstyrelsen https://www.sst.dk/da/sygdom-og-behandling/smitsomme-sygdomme/mrsa/~/media/430A2A77872E479FA9EBC42A5E053BFC.ashx
6 Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer om håndtering af tekstiler til flergangsbrug i sundhedssektoren, 1. udgave juni 2015, Statens Serum Institut https://hygiejne.ssi.dk/NIRtekstiler
7 Vejledning fra Miljøstyrelsen - Håndtering af klinisk risikoaffald, nr. 4. 1998, Miljøstyrelsen www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/1998/87-7810-997-3/pdf/87-7810-997-3.pdf

Bilag til akkrediteringsstandarder

  1. Oversigt over krav til beskrivelse af arbejdsgange
  2. Oversigt over kvalitetsovervågning
  3. Anvendte centrale begreber i akkrediteringsstandarderne

Akkrediteringsstandarder for kiropraktorer

  • Akkrediteringsstandarder for kiropraktorer (pdf)
  • Rettelsesblad til akkrediteringsstandarder

Kontakt os !

Om IKAS

  • Adresse: Olof Palmes Allé 13, 1. th., 8200 Aarhus N

  • Adresse: Dampfærgevej 27-29, st. th., 2100 Kbh Ø

  • Telefon: +45 8745 0050

  • Email: info@ikas.dk

  • CVR: 29228620

  • GLN: 5798000367005

IT-Support

Mangler du hjælp til brug af IKAS' systemer så tryk HER.



Cookies

IKAS anvender cookies på denne hjemmeside. HER kan du læse om cookies, og hvordan du kan vælge dem fra.

Sociale medier

Følg IKAS på Twitter, LinkedIn og Youtube

  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

© Copyright 2016. All Rights Reserved to IKAS.