• English
  • Om IKAS
  • Kontakt
  • +45 8745 0050
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
  • Den Danske Kvalitetsmodel
    • DDKM in English
      • Introduction to DDKM
      • Accreditation standards
      • Survey and rating of compliance
      • Award of accreditation and publication of award decisions
      • Appeals
      • Resources
  • Deltagere i DDKM
    • Almen praksis
    • Apotek
      • DDKM for apoteker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser og informationsmøder
      • Nyhedsbreve
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fodterapeutpraksis
      • DDKM for fodterapeutpraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Information om survey
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kundeportal
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fysioterapipraksis
      • DDKM for fysioterapipraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Materialer til online kurser
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • For fysioterapipraksis uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Færøske sygehuse
    • Kiropraktor
      • DDKM for kiropraktorer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Hyppige spørgsmål og svar
      • Hjælpeværktøjer
      • Varsling om survey
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Kommune
      • DDKM for kommuner
      • Standardpakker
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Norske sygehuse
    • Offentlige sygehuse
    • Praktiserende speciallæge
      • DDKM for speciallæger
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper og vurderingsvejledninger
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privathospitaler og klinikker
      • DDKM for private hospitaler og klinikker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende psykologer
      • DDKM for privatpraktiserende psykologer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Vejledning
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Materialer til online kurser
      • Kundeportal og surveyplan
      • For privatpraktiserende psykologer uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandlæger
      • DDKM for privatpraktiserende tandlæger
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandplejere
      • DDKM for privatpraktiserende tandplejere
    • Præhospital
      • DDKM for præhospital
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
  • Nyt om akkreditering
    • Nyhedsarkiv
    • Forskning om akkreditering
  • Om IKAS
    • Akkrediteringsnævn
    • Bestyrelse
    • IEEA-akkreditering
    • Ledige stillinger
    • Klager over IKAS
    • Kontakt
    • Medarbejdere
    • Surveyors
  • Deltagere i DDKM
  • Præhospital
  • Historik og arkiv
  • DDKM for præhospital
  • Standardsæt
  • Vurderingsprincipper
  • Håndbog i DDKM
  • Regler i DDKM
  • Akkrediteringsnævnets afgørelser
  • Historik og arkiv

Historik og arkiv for det præhospitale område

Indførelse af DDKM

Arbejdet med DDKM og Det præhospitale område, initialt med fokus på ambulancekørsel, påbegyndtes i januar 2009 med etableringen af en styregruppe bestående af repræsentanter fra de 5 regionale præhospitale ledere, Sundhedsstyrelsen, samt IKAS.

Udvikling af 1. standardsæt

Der blev udarbejdet et kommissorium og nedsat to temagrupper til udarbejdelse af akkrediteringsstandarder indenfor de fastsatte temaer.

Temagruppernes medlemmer har været fagpersoner og ledelsesrepræsentanter med viden og ekspertise indenfor behandlingsindsatsen på det præhospitale område. Det blev ved sammensætningen af temagrupperne tilstræbt, at alle regioner og faggrupper var repræsenteret. Formandskabet og sekretariatsfunktionen i temagrupperne blev varetaget af IKAS.  Se grupper nedenfor:

Den tværfaglige temagruppe: Grethe Thomas, Region Hovedstaden, Sundhedsfaglig specialkonsulent; Troels Martin Hansen, Region Midtjylland, Overlæge, Århus Sygehus; Frank Brøgger Nielsen, Region Nordjylland, Overlæge, Anæstesien Nordjylland (udgået i november 2009); Niels Christian Ahn, Region Sjælland, Overlæge, sundhedsfaglig chef for præhospital drift; Lars Erik Larsen, Region Syddanmark, Overlæge, anæstesiolog og lægebilslæge i Esbjerg (udgået); Klavs Henriksen, Afdelingsleder, Falck Danmark Kjeld Brogaard, Ambulancechef, Region Nord, Falck Danmark; Frank Praefke, Vicebrandinspektør, Frederiksberg Brandvæsen (udgået juni 2009); Jes Øksnebjerg, Områdechef, Ambulance, Københavns Brandvæsen; Erik Kjær Sørensen. Kvalitets- og logistikchef, Responce A/SKen Theiltoft, Operativ Ambulanceleder, Roskilde Brandvæsen; Ulla Breth Knudsen, Områdeleder, overlæge, IKAS; Hanne Marian Christiansen, Kvalitetskonsulent, IKAS; Henrik Kristiansen. Kvalitetskonsulent, IKAS
Fra IKAS: Ulla Breth Knudsen, Områdeleder; Hanne Marian Christiansen, Kvalitetskonsulent; Henrik Kristiansen, Kvalitetskonsulent.

Styregruppe: Susanne Vest, Afdelingslæge; Sidse-Marie Toubroe, Sundhedsstyrelsen; Sille Arildsen, Sundhedsstyrelsen; Torsten Lang-Jensen, Præhospital Leder, Region Syddanmark; Erika Frischknecht Christensen, Overlæge, Præhospital Leder, Region Midtjylland; Poul Anders Hansen, Overlæge, Region Nordjylland; Freddy Lippert, Enhedschef, Region Hovedstaden; Poul Kristensen, Overlæge, Præhospital Leder, Region Sjælland; Kirsten Jørgensen, Chefrådgiver, Danske Regioner.
Fra IKAS: Ulla Breth Knudsen, Områdeleder; Katrine Abildtrup Nielsen, Kvalitetskonsulent og Carsten Engel, Souschef.

Den sundhedsfaglige temagruppe: Susanne Jørgensen, Region Hovedstaden, Afdelingslæge, lægebilen; Poul Lenler, Region Midtjylland, Overlæge, leder af lægebilen i Viborg; Marianne Toftegaard, Region Nordjylland, Overlæge, Anæstesien; Jørgen Fiskbæk Hedetoft, Region Sjælland, Præhospital Sygeplejerske; Søren Mikkelsen, Region Syddanmark, Overlæge, Leder af lægebilen i Odense; (udgået)Sven Trautner, Korpslæge, Falck Danmark; Erik Bruun Rasmussen, Operativ Ambulanceleder, Falck Danmark; Claus-Henrik Rasmussen, Cheflæge/ambulancelæge, Responce A/S; Peter Frandsen, Redder, Samsø Redningskorps; Kim Dalgaard, Paramediciner, Region Hovedstaden.
Fra IKAS: Ulla Breth Knudsen, Områdeleder; Hanne Marian Christiansen, Kvalitetskonsulent og Henrik Kristiansen, Kvalitetskonsulent.

Høring og pilottest

Akkrediteringsstandarderne for det præhospitale område var i høring fra mandag den 7. juni til fredag d. 2. juli 2010. Formålet var at indhente kommentarer til optimering af akkrediteringsstandarderne. Høringsparterne blev udpeget i samråd med styregruppen og temagrupperne. Høringsrapporten kan læses her.

Akkrediteringsstandarderne var efter høringen gennem et pilottestførløb, som foregik fra 27. september til 5. november 2010. Formålet med dette forløb var at teste forståelighed og anvendelighed af akkrediteringsstandarderne og tilhørende bilag i praksis. Efter pilottesten blev akkrediteringsstandarderne igen gennemgået og redigeret af IKAS. Det skete på baggrund af feedback fra pilottestdeltagerne og med inddragelse af styregruppen.

Første version af Den Danske Kvalitetsmodel for det præhospitale område blev godkendt af IKAS´ bestyrelse den 18. januar 2011 og blev overdraget 1. februar 2011.

Høringsparter: Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Sundhedsstyrelsen, Lægemiddelstyrelsen, Beredskabsstyrelsen , Danske Regioner, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Kommunernes Landsforening, Dansk Sygeplejeråd, Lægeforeningen, 3F (Fagligt Fællesforbund), FOA (Fag og Arbejde), Dansk Erhverv, Falck, Responce A/S, Roskilde Brandvæsen, Københavns Brandvæsen, Samsø Redningskorps, Ærø Redningskorps, Frederiksberg brandvæsen, Dansk Medicinsk Selskab, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren, Dansk Ambulance Råd, Danske Patienter, Forbrugerrådet og Forbrugerstyrelsen.

Evaluering af 1. version

1. version af DDKM for det præhospitale område er blevet evalueret med det formål at høste erfaringer, som kan bruges i forbindelse med udarbejdelse af 2. version.

De aktører, der har været omfattet af 1. version af DDKM for det præhospitale område, blev i februar 2013 blive bedt om at udfylde et evalueringskema om akkrediteringsstandarderne. Også de surveyors, der har deltaget i surveys på det præhospitale område, blev bedt om at udfylde evalueringsskemaet.

Evalueringskemaet blev sendt i form af et link til et elektronisk spørgeskema i en mail.

Find evalueringsrapporten under "Arkiv".

 
Udvikling af 2. standardsæt

Høring

2. version af akkrediteringsstandarder for det præhospitale område blev sendt i høring i perioden 6. januar til 14. februar 2014.

2. version af DDKM for det præhospitale område forventes at være grundlag for surveys i perioden medio 2015 til medio 2018.

Høringsmaterialet kan læses og downloades under "Læs mere".

Høringsparterne har fået direkte besked via en email med link til elektronisk spørgeskema. Spørgeskemaet i wordformat kan ses under "Læs mere".

Høringsparter:Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseSundhedsstyrelsen; Danske Regioner; Beredskabsstyrelsen; Den Præhospitale Virksomhed – Akutberedskabet, Region Hovedstaden; Præhospitalt Center, Region Sjælland; Den Præhospitale Virksomhed, Region Syddanmark; Præhospital- og beredskabsenheden, Region Nordjylland; Præhospitalet, Region Midtjylland; Kommunernes Landsforening; Dansk Sygeplejeråd; Lægeforeningen; FOA (Fag og Arbejde); Dansk Erhverv; FalckResponce A/S; Roskilde Brandvæsen; Københavns Brandvæsen; Samsø Redningskorps; Frederiksberg Brandvæsen; Dansk Selskab for Patientsikkerhed; Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren; Dansk Ambulanceråd; Danske Patienter; Patientombuddet; Patientforsikringen; Forbrugerrådet; Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber; Region Hovedstaden; Region Nordjylland; Region Midtjylland; Region Syddanmark; Region Sjælland og Præhospitale surveyors, IKAS.


 
Om 2. version af DDKM

2. version af DDKM for det præhospitale område er blevet til på baggrund af en evaluering af 1. version og en høring af standardsættet, hvor en række centrale høringsparter har været involveret.  Der er væsentlige ændringer i både opbygning og indhold inden for følgende områder.

Trinene er væk

Der er i 2. version ikke længere trin i grundskabelonen. Ønsket er, at fokus skal rette sig mod standardens indhold, det vil sige hensigten med standarden, frem for på efterlevelse af enkelte trin. PDSA er dog stadig grundlaget for arbejdet med standarderne. Der anvendes i stedet følgende nye typer indikatorer:

  • Indikatorer, der vurderer forekomsten og indholdet af retningsgivende dokumenter
  • Indikatorer, der vurderer implementering og anvendelse af dokumenter, og indikatorer, der vurderer implementering
  • Indikatorer, der vurderer kvalitetsovervågning

Indikatorerne er i 2. version hermed blevet til et mere præcist værktøj for den eksterne evaluering.

En anden væsentlig ændring er, at kvalitetsforbedring ikke længere fremgår som en gentagelse i de enkelte standarder, men at prioritering af igangsættelse og opfølgning på tiltag er dækket i standard 1.2.2 Kvalitetsovervågning og -forbedring, hvor der skal samles op på kvalitetsovervågningen i de øvrige standarder. I 1. version var kravet vedrørende kvalitetsforbedring, at der var prioriteret iværksættelse af konkrete tiltag for kvalitetsforbedring (handleplaner).

Vurderingsprincipper

Der er til 2. version tillige udarbejdet nye vurderingsprincipper i DDKM af 2014 for det præhospitale område – vejledning til surveyors og akkrediteringsnævn. 

De generelle vurderingsprincipper i DDKM er tilpasset det præhospitale standardsæt under hensyntagen til, at trinene er fjernet og at antallet af indikatorer er reduceret i 2. version. Den betydelige reduktion i antallet af indikatorer og det øgede fokus på indikatorer, der afspejler områdets kerneopgaver, har medført, at vurderingsprincipperne tilsvarende blevet skærpet på følgende måde: For at blive akkrediteret uden bemærkninger kræves, at alle indikatorer vurderes som helt opfyldt (HO) eller i betydelig grad opfyldt (BO).

Kravet for de seks patientsikkerhedskritiske standarder og standard 1.2.2 Kvalitetsovervågning og forbedringstiltag og standard 1.2.4 Risikostyring, er dog, at alle indikatorer i disse standarder er HO. Er der indikatorer i disse standarder, der er vurderet BO, vil status derimod blive midlertidig akkrediteret med krav om opfølgning.

Hvis ikke alle indikatorer er vurderet HO eller BO, sker der en konkret vurdering ved Akkrediteringsnævnet.

Dette medfører, at der ikke længere er mulighed for, at den enkelte organisation kan have problemer med kvaliteten enten på tværs af standardsættet eller inden for enkelte områder, uden at dette vil føre til en konkret vurdering ved akkrediteringsnævnet.

 
Interview med Ole Qvist Pedersen fra Falck om DDKM

"DDKM blev mere end et kvalitetsstempel"

Ole Qvist Pedersen lægger ikke skjul på, at Falck har været glade for at blive del af DDKM, fordi akkrediteringen kan være en international konkurrencefordel.

”Det er et kvalitetsstempel, også fordi DDKM er ISQua-akkrediteret. Vi er på det internationale marked ofte i konkurrence med entreprenører, hvor der ikke er oplysninger om deres kvalitet. Derfor har det betydet noget for os at vise, at vi har en officiel akkreditering,” siger Ole Qvist Pedersen.

Danmark er et af de få lande i verden, hvor den kvalitetssikring, der gælder for sygehusvæsenet, også er rullet ud over ambulancetjenesterne. Ole Qvist Pedersen, der har arbejdet med Falcks ambulanceudbud både i Danmark og i udlandet, og som i dag er Senior Vice President i koncernens  Public Affairs afdeling, understreger, at Falck meget gerne ser, at netop kvalitetsaspektet kommer til at spille en større rolle i de store udbud.

”Vi håber da på, at der oftere vil blive stillet flere eksplicitte krav, så firmaerne bliver forpligtet til at gøre rede for deres kvalitetsarbejde. Både fordi vi mener, det er fagligt rigtigt, men da også fordi det vil være en konkurrencefordel for os,” siger Ole Qvist Pedersen.

Akkrediteringsprocessen i Falck har imidlertid vist sig at være mere end bare en nydelig certificering.

Omsvøbsdepartement eller tryghed

”Vi har altid været overbeviste om, at vi har haft styr på tingene. Men DDKM har faktisk betydet rigtigt meget, og den største styrke har været processen. 
Vi har været gennem en kulturændring, hvor fejl er blevet noget, man taler om og lærer af, ” siger Ole Qvist Pedersen, som mener, at der bliver arbejdet mere målrettet og effektivt med kvalitet efter implementeringen af DDKM i organisationen.

”Man kan sige, at der er sket et holdningsskift. Kvalitetsarbejdet er blevet en mere integreret og prioriteret del af alle de daglige arbejdsprocesser,” siger Ole Qvist Pedersen, som fra begyndelsen oplevede, at der var medarbejdere, der var lidt modstræbende, og som havde den holdning, at det her bare var endnu et omsvøbsdepartement. ”- Men det ændrede sig ret hurtigt.”

Ole Qvist Pedersen mener, at DDKM skaber tryghed.

”Vi arbejder jo med liv og død, og standarderne og det stadige fokus på, hvad vi gør, giver medarbejderne en sikkerhed. Og det har effektivitet som sidegevinst.”

 

 

Første version af akkrediteringsstandarder

  • Rapport: Høring
  • Akkrediteringsstandarder (pdf)
  • Rapport: Evaluering


Første version af akkrediteringsstandarder

  • Spørgeskema til høring
  • Rapport: Høring

Kontakt os !

Om IKAS

  • Adresse: Olof Palmes Allé 13, 1. th., 8200 Aarhus N

  • Adresse: Dampfærgevej 27-29, st. th., 2100 Kbh Ø

  • Telefon: +45 8745 0050

  • Email: info@ikas.dk

  • CVR: 29228620

  • GLN: 5798000367005

IT-Support

Mangler du hjælp til brug af IKAS' systemer så tryk HER.



Cookies

IKAS anvender cookies på denne hjemmeside. HER kan du læse om cookies, og hvordan du kan vælge dem fra.

Sociale medier

Følg IKAS på Twitter, LinkedIn og Youtube

  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

© Copyright 2016. All Rights Reserved to IKAS.