• English
  • Om IKAS
  • Kontakt
  • +45 8745 0050
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
  • Den Danske Kvalitetsmodel
    • DDKM in English
      • Introduction to DDKM
      • Accreditation standards
      • Survey and rating of compliance
      • Award of accreditation and publication of award decisions
      • Appeals
      • Resources
  • Deltagere i DDKM
    • Almen praksis
    • Apotek
      • DDKM for apoteker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser og informationsmøder
      • Nyhedsbreve
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fodterapeutpraksis
      • DDKM for fodterapeutpraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Information om survey
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kundeportal
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fysioterapipraksis
      • DDKM for fysioterapipraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Materialer til online kurser
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • For fysioterapipraksis uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Færøske sygehuse
    • Kiropraktor
      • DDKM for kiropraktorer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Hyppige spørgsmål og svar
      • Hjælpeværktøjer
      • Varsling om survey
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Kommune
      • DDKM for kommuner
      • Standardpakker
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Norske sygehuse
    • Offentlige sygehuse
    • Praktiserende speciallæge
      • DDKM for speciallæger
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper og vurderingsvejledninger
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privathospitaler og klinikker
      • DDKM for private hospitaler og klinikker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende psykologer
      • DDKM for privatpraktiserende psykologer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Vejledning
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Materialer til online kurser
      • Kundeportal og surveyplan
      • For privatpraktiserende psykologer uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandlæger
      • DDKM for privatpraktiserende tandlæger
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandplejere
      • DDKM for privatpraktiserende tandplejere
    • Præhospital
      • DDKM for præhospital
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
  • Nyt om akkreditering
    • Nyhedsarkiv
    • Forskning om akkreditering
  • Om IKAS
    • Akkrediteringsnævn
    • Bestyrelse
    • IEEA-akkreditering
    • Ledige stillinger
    • Klager over IKAS
    • Kontakt
    • Medarbejdere
    • Surveyors
  • Om IKAS
  • Akkrediteringsnævn

undefined

 


Akkrediteringsnævn

Om Akkrediteringsnævnet:

Beskrivelse

Akkrediteringsnævnets sammensætning
Ved sammensætningen af Akkrediteringsnævnet er der taget hensyn til, at Akkrediteringsnævnet som helhed skal kunne dække Akkrediteringsnævnets opgaveportefølje samt de sektorer, der indgår i DDKM (apoteker, fodterapeuter, kiropraktorer, kommuner, praktiserende speciallæger og privathospitaler). Det betyder, at medlemmerne af Akkrediteringsnævnet har ledelseserfaring fra en eller flere af de sektorer, der indgår i DDKM, og har erfaring med kvalitetsudvikling og viden om organisationsstrukturerne i det danske sundhedsvæsen. Det enkelte medlem indgår i Akkrediteringsnævnet på baggrund af personlige kompetencer og egenskaber og repræsenterer ikke sin arbejdsgiver eller faglige organisation

Akkrediteringsnævnets ansvar
Akkrediteringsnævnet er en uvildig instans, der ved udøvelsen af sin virksomhed er adskilt fra IKAS og IKAS' bestyrelse. Akkrediteringsnævnet træffer beslutning om akkrediteringsstatus for de institutioner, der indgår i DDKM. Nævnet skal sikre fair og ensartet behandling af institutionerne efter klare og gennemskuelige regler. Ved beslutning om akkrediteringsstatus for en institution, vil der altid som minimum indgå ét medlem med erfaring fra det pågældende sektorområde.

Akkrediteringsnævnets opgaver
Akkrediteringsnævnet behandler i udgangspunktet ikke de sager, hvor alle relevante indikatorer er vurderet helt opfyldt (HO) eller i betydelig grad opfyldt (BO). Disse sager anses som godkendte, eventuelt med få ubetydelige mangler, og får status ”Akkrediteret”. Denne type sager godkendes administrativt af Nævnssekretariatet i IKAS.

Akkrediteringsnævnet behandler de sager, hvor surveyorne under eksternt survey har vurderet en eller flere indikatorer i nogen grad opfyldt (NO) eller ikke opfyldt (IO). Dette uanset, hvilken indikator der er vurderet NO eller IO. Der skelnes altså ikke mellem indikatorerne, og alle indikatorer tæller som udgangspunkt ens. Vurderingen NO (I nogen grad opfyldt) er udtryk for, at der er noget, der skal ændres, før klinikken/ydernummeret (gælder også for apoteker og privathospitaler) kan siges at være på et niveau, der er tilstrækkeligt i forhold til kravet i indikatoren, og IO (Ikke opfyldt) er udtryk for, at klinikken ikke har gjort noget for at opfylde kravet i indikatoren. Der vil derfor være krav om opfølgning på de indikatorer, der er vurderet NO eller IO, således at klinikken har mulighed for at forbedre sig, inden den endelige beslutning om akkrediteringsstatus træffes i Akkrediteringsnævnet.

Behandlingen af denne type sager kan resultere i, at klinikken i første omgang får status ”Midlertidig akkreditering”, ”Akkreditering pågår” eller ”Ikke akkrediteret”.

Ved status ”Midlertidig akkreditering” og ”Akkreditering pågår”, er der krav om (eller rettere: tilbud om) opfølgning, da disse sager, som beskrevet ovenfor, indeholder vurderingen NO eller IO. Forskellen på, hvornår en klinik tildeles status ”Midlertidig akkreditering” eller ”Akkreditering pågår”, består i omfanget af indikatorer, der er vurderet NO eller IO.

Når en klinik tildeles ”Midlertidig akkreditering”, skyldes det, at surveyorne har vurderet, at klinikken reelt er akkrediteret, men med bemærkninger, altså påpegning af områder, hvor der er forbedringsmuligheder. Derfor får klinikken mulighed for at forbedre sin status inden for en fastlagt tidsfrist på 6 måneder ved at følge op på de indikatorer, der i første omgang blev vurderet NO eller IO. Herefter behandles klinikken igen på et møde i Akkrediteringsnævnet og tildeles sin endelige akkrediteringsstatus.

I nogle tilfælde vurderer surveyorne et så stort antal indikatorer NO eller IO, at Akkrediteringsnævnet ved en konkret vurdering tildeler klinikken status ”Akkreditering pågår”. Det betyder, at Akkrediteringsnævnet i første omgang ikke mener, at klinikken kan akkrediteres på det foreliggende grundlag. Akkrediteringsnævnet giver dog klinikken mulighed for at forbedre sin status ved at følge op på de givne mangler. Denne opfølgning skal i udgangspunktet ske inden for tre måneder, hvorefter klinikkens sag igen behandles på et møde i Akkrediteringsnævnet med henblik på at få tildelt en endelig akkrediteringsstatus.

Undtagelsesvist tildeler Akkrediteringsnævnet status ”Ikke akkrediteret” til klinikker med så talrige og væsentlige mangler, at det er udsigtsløst, at klinikken vil kunne opfylde indikatorerne i tilstrækkelig grad inden tidsfristen for en opfølgning.

 
Formandskab

Formand Jesper Poulsenundefined 

Ledende overlæge på Anæstesiafdelingen og speciallæge i anæstesiologi på Gentofte Hospital.

  • Tlf.: 3977 3079/ 3091 4079
  • Email: jesper.poulsen@regionh.dk

Næstformand Erling Birk Madsen

Overlæge, dr. med., MPA, speciallæge i kardiologi og intern medicin.

  • Tlf.: 2090 3327
  • Email: birkmadsen@dadlnet.dk

Næstformand Yvonne Hummelmose

Apoteker, Tommerup Apotek, Tallerupvej 15, 5690 Tommerup.

  • Tlf.: 2143 1283
  • Email: hummelmose@apoteket.dk
 
Medlemmer
  • Anders Røge, Cand.psych., Aarhus
  • Andre Niemejier, fysioterapeut, Cand. scient fys., FysioDanmark Maribo
  • Anna-Mette Thomsen, Cand. psych., Esbjerg
  • Bente Wittrup Præstbrogaard, apoteker, Horsens Søndergades Apotek
  • Berit Broholm, speciallæge i rheumatologi, Rheumatologisk Klinik Rødovre
  • Betina Holmstad, fodterapeut, Klinik for fodterapi i Helsingør
  • Birgitte Rav Degenkolv, hospitalsdirektør, Amager og Hvidovre Hospitaler
  • Bo Bojesen, speciallæge i psykiatri, Bo Bojesen, Frederiksværk
  • Charlotte Virkelyst Madsen, fodterapeut, Klinik for fodterapi i Ringe
  • Christina Schacht-Magnussen, Cand.psych., Aarhus
  • Christine Nørgaard, fysioterapeut, Master of Public Governance, Aalborg Universitetshospital
  • Dorthe Gransøe, fodterapeut, Klinik for fodterapi i Kalundborg
  • Elke Knoke, speciallæge i anæstesi, Anæstesipraksis Knoke, Als
  • Finn Jensen, Strategisk rådgiver, OUH Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus
  • Hanne Munk, ledende overfysioterapeut, Rigshospitalet, Region Hovedstaden
  • Henrik Nielsen, speciallæge i kardiologi og intern medicin, Holte
  • Henrik Nykjær, kiropraktor, Kiropraktorerne i Hjørring
  • Henrik Wulff Christensen, kiropraktor, Nordisk Institut for Kiropraktik og Klinisk Biomekanik (NIKKB)
  • Iben Emilie Wøjdemann Thomsen, Fysioterapeut, kandidat i Fysioterapi, Klinisk Forskningscenter Hvidovre Hospital og Genoptræning & Rehabilitering Hvidovre Kommune 
  • Janni Strøm Petersen, kvalitetskoordinator, Capio, Viborg
  • Jesper Ottosen, Klinikejer, Fysioterapeut, Master i Sundhedsfremme, FysioDanmark Ishøj
  • Jesper Skov, speciallæge i oftalmologi, Øjenklinikken, Fredericia
  • Karsten Nielsen, overlæge, dr.med., lektor, Patologisk Institut, Aarhus Universitetshospital
  • Kent Højer Kristensen, kiropraktor, Kiropraktisk Klinik Kgs. Lyngby I/S
  • Kirsten Bach, Cand.psych., Nykøbing Mors
  • Leif Panduro Jensen, koncerndirektør Region Sjælland
  • Lena Brøgger Jepsen, Cand.psych., Munkebo
  • Lene Kæstel, apoteker, Haderslev Hjorte Apotek
  • Line Press Sørensen, kiropraktor, FHC sundhedscentre Aarhus og Silkeborg
  • Lisbeth Hartvigsen, kiropraktor, Hartvigsen & Hein Rygcenter og Idrætsklinik, Syddansk Universitet, Odense
  • Lisbeth Liebmann, Cand.psych., Fredensborg
  • Lotte Qvist, fodterapeut, Klinik for fodterapi i Brabrand
  • Marianne Kongsgaard Jensen, Fysioterapeut - Koordinator for Patientsikkerhed for specialyderne i Region Nordjylland
  • Marianne Lauritzen, sygepleje-og Kvalitetschef, Gildhøj Privathospital, Brøndby
  • Mette Clausen, souschef, Ballerup Apotek
  • Mette Høj, fodterapeut, Klinik for fodterapi i Ryomgård
  • Mikael Busse, Kiropraktor, Kiropraktisk Klinik Vester Torv & Region Syddanmark, Praksisafdelingen
  • Mikkel Holmelund, speciallæge i øre, næse og hals, ØNH-Klinikken Øresund, Helsingør
  • Nis Peter Alnor, kiropraktor, Nis Alnor Kiropraktisk Klinik ApS
  • Ole Lystrup Iversen, apoteker, Nykøbing F. Løve Apotek
  • Pia Mølgaard Kristensen, Klinik for fodterapi i Storvorde
  • Ruth Søndergaard, fodterapeut, Klinik for fodterapi i Næstved
  • Steen Nielsen, farmaceut Randers Sønderbro Apotek
  • Stine Lilja, fodterapeut, Klinik Fine fødder
  • Tage Dichmann Carlsen, Ældre- og Sundhedschef, Horsens Kommune
  • Torben Evald, speciallæge i allergologi og lungemedicin, Lunge- og allergiklinikken København
  • Ulla Ross Andersen, ledende terapeut, Aalborg Universitetshospital
 


Akkrediteringsnævnsmøder:

Referater - 2021
  • 13. januar
  • 6. januar
Referater - 2020
  • 16. december
  • 2. december
  • 18. november
  • 4. november
  • 21. oktober
  • 7. oktober
  • 23. september
  • 9. september
  • 12. august
  • 1. juli
  • 17. juni
  • 22. april
  • 15. april: Administrative sager
  • 25. marts
  • 18. marts: Administrative sager
  • 11. marts: Behandling af Privatpraktiserende psykologer
  • 11. marts
  • 4. marts
  • 26. februar
  • 12. februar
  • 29. januar
  • 22. januar
  • 15. januar
  • 15. januar: Behandling af fysioterapipraksis
Referater - 2019
  • 18. december
  • 4. december
  • 20. november
  • 6. november
  • 23. oktober
  • 9. oktober
  • 25. september
  • 11. september
  • 14. august
  • 7. august
  • 26. juni
  • 19. juni
  • 6. juni
  • 22. maj
  • 8. maj
  • 10. april
  • 27. marts
  • 13. marts, stikprøvemøde for apotekssager
  • 13. marts
  • 27. februar
  • 13. februar
  • 30. januar
  • 23. januar
  • 9. januar
Referater - 2018
  • 19. december
  • 12. december
  • 05. december
  • 21. november
  • 14. november
  • 07. november
  • 07. november - videomøde
  • 31. oktober
  • 24. oktober
  • 17. oktober
  • 10. oktober
  • 03. oktober
  • 26. september
  • 12. september
  • 15. august
  • 10. august
  • 04. juli
  • 26. juni
  • 20. juni
  • 06. juni
  • 23. maj
  • 09. maj
  • 25. april
  • 11. april
  • 21. marts
  • 14. marts
  • 7. marts
  • 28. februar
  • 21. februar
  • 31. januar
  • 17. januar
  • 10. januar
  • 05. januar
Referater - 2017
  • 20. december
  • 13. december
  • 06. december
  • 29. november
  • 22. november
  • 15. november
  • 08. november
  • 01. november
  • 25. oktober
  • 11. oktober
  • 04. oktober
  • 30. august
  • 9. august
  • 4. august
  • 5. juli
  • 28. juni
  • 21. juni
  • 7. juni
  • Tillæg til referat fra d. 7. juni
  • 24. maj
  • 17. maj
  • 10. maj
  • 3. maj
  • 26. april
  • 19. april
  • 5. april
  • 22. marts
  • 15. marts
  • 8. marts
  • 1. marts
  • 22. februar
  • 25. januar
  • 18. januar
  • 11. januar
  • 6. januar
 
Referater - 2016
  • 20. december
  • 14. december
  • 30. november
  • 16. november
  • 09. november
  • 26. oktober
  • 12. oktober
  • 5. oktober
  • 28. september
  • 24. august
  • 5. august
  • 13. juli
  • 6. juli
  • 29. juni
  • 22. juni
  • 15. juni
  • 8. juni
  • 1. juni
  • 25. maj
  • 18. maj
  • 4. maj
  • 20. april
  • 13. april
  • 30. marts
  • 23. marts
  • 16. marts
  • 9. marts
  • 2. marts
  • 29. februar
  • 17. februar
  • 20. januar
  • 13. januar
  • 7. januar
 
Referater - 2015
  • 18. december
  • 16. december
  • 2. december
  • 25. november
  • 19. november
  • 11. november
  • 28. oktober
  • 14. oktober
  • 30. september
  • 16. september
  • 7. august
  • 9. juli
  • 1. juli
  • 24. juni
  • 10. juni
  • 3. juni
  • 20. maj
  • 6. maj
  • 29. april
  • 15. april
  • 8. april
  • 18. marts
  • 11. marts
  • 4. marts
  • 25. februar
  • 18. februar
  • 14. januar
  • 9. januar
 
Referater - 2014  
  • 17. december
  • 3. december
  • 26. november
  • 12. november
  • 5. november
  • 29. oktober
  • 22. oktober
  • 15. oktober
  • 1. oktober
  • 24. juli
  • 18. juni
  • 11. juni
  • 4. juni
  • 21. maj
  • 7. maj
  • 23. april
  • 16. april
  • 9. april
  • 26. marts
  • 12. marts
  • 19. februar
  • 15. januar
  • 7. januar
 
Referater - 2013
  • 16. december
  • 2. december
  • 18. november
  • 6. november
  • 21. oktober
  • 9. oktober
  • 30. september
  • 21. august
  • 19. juli
  • 25. juni
  • 11. juni
  • 28. maj
  • 17. maj
  • 30. april
  • 9. april
  • 20. februar
  • 16. januar
  • 7. januar
 
Referater - 2012
  • 19. december
  • 5. december
  • 21. november
  • 7. november
  • 24. oktober
  • 4. oktober
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Akkrediteringsnævnets vedtægter kan læses her

  • Vedtægter for Akkrediteringsnævn

Appel af akkrediteringsstatus

Når I har fået tildelt jeres endelige akkrediteringsstatus af Akkrediteringsnævnet, er der mulighed for at appellere denne.
Læs om appelprocessen her:

Vejledning for appel af endelig akkrediteringsstatus

Kontakt os !

Om IKAS

  • Adresse: Olof Palmes Allé 13, 1. th., 8200 Aarhus N

  • Adresse: Dampfærgevej 27-29, st. th., 2100 Kbh Ø

  • Telefon: +45 8745 0050

  • Email: info@ikas.dk

  • CVR: 29228620

  • GLN: 5798000367005

IT-Support

Mangler du hjælp til brug af IKAS' systemer så tryk HER.



Cookies

IKAS anvender cookies på denne hjemmeside. HER kan du læse om cookies, og hvordan du kan vælge dem fra.

Sociale medier

Følg IKAS på Twitter, LinkedIn og Youtube

  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

© Copyright 2016. All Rights Reserved to IKAS.