IKAS behandler kun klager, som har relation til IKAS’ måde at løse sine opgaver på.
Har du klager over behandling, du har modtaget, kan du finde mere information hos Styrelsen for Patientklager eller hos regionernes patientkontorer.
- Se nærmere på regionernes hjemmesider.
Oplysninger om, hvordan du kan søge om erstatning for skader på grund af behandling, kan du finde hos Patienterstatningen eller hos regionernes patientkontorer.
- Se nærmere på regionernes hjemmesider.
Alle – institutioner såvel som borgere – kan klage over IKAS/IKAS’ surveyors.
IKAS har en række opgaver relateret til DDKM. Blandt de største er:
Klager behandles i IKAS efter følgende procedure:
1. Klagen sendes til IKAS
Den klagende part udfylder et klageskema, som beskriver det forhold, vedkommende ønsker at klage over og andre relevante oplysninger.
Sendes som en vedhæftet fil på mail til info@ikas.dk.
- Find klageskema her.
2. Mundtlige klager:
Udgangspunktet for klager over IKAS er skriftlighed. Såfremt der fremsættes en mundtlig klage over IKAS, vil IKAS medarbejderen, som klagen afgives til, skrive et klageskema med de væsentligste klagepunkter. Klageskemaet sendes til bekræftelse hos den klagende part, som kvitterer og sender retur til IKAS. Efter modtagelse af bekræftelsen fra den klagende part følger klagen nedenstående procedure.
3. Klagen modtages i IKAS
IKAS’ sekretariat modtager klagen og sender en kvitteringsmail retur til den klagende part inden for to arbejdsdage. Klagen videresendes til direktøren for IKAS eller subsidiært vicedirektøren. Direktionen kan viderevisitere klagen til relevante afdelingsledere.
4. Klagen undersøges
IKAS’ ledelse undersøger klagen, herunder eventuel samtale med den eller de medarbejdere/surveyors, som klagen hidrører. IKAS’ ledelse kan af egen drift indhente yderligere oplysninger hos den klagende part eller tredje part til belysning af klagen.
5. Klagens parter orienteres
Den klagende part får pr. mail tilsendt resultatet af IKAS’ ledelses undersøgelse af klagen. Den klagende part har efter modtagelsen fem arbejdsdage til at kommentere, det forelagte resultat. Eventuelle supplerende kommentarer kan bruges ved den endelig behandling af klagen. De IKAS medarbejdere/surveyors, som klagen vedrører, vil ligeledes få forelagt resultatet af undersøgelsen og få mulighed for at kommentere. Eventuelle kommentarer skal foreligge senest fem arbejdsdage efter modtagelsen af undersøgelsens resultat.
6. Klagen afgøres
IKAS’ ledelse træffer i fællesskab en beslutning i forhold til den fremsatte klage. En klage kan enten afvises eller imødekommes.
7. Der orienteres om klagens afgørelse
IKAS udtrykker som udgangspunkt beklagelse over, at klageren har været utilfreds med IKAS.IKAS orienterer den klagende part om afgørelsen på klagen og dens konsekvenser pr. mail. De involverede IKAS medarbejdere/surveyors orienteres ligeledes om afgørelsen og dens konsekvenser. Der er ingen ankeinstans for klager over IKAS.
8. Tidsrammen for behandlingen af klager over IKAS
Tidsrammen for behandling af en klage over IKAS vil være ca. fire uger. Sagsbehandlingstiden kan dog variere afhængig af kompleksiteten i den enkelte sag og den samlede sagsmængde.
9. Klagen journaliseres
Alle klager over IKAS journaliseres i et klageregister.
10. Læring af klager
IKAS’ ledelse sikrer, med respekt for eventuelle personfølsomme oplysninger, at relevant læring af klagen uddrages, formidles og omsættes til handling.
11. Vejledning om klager
Borgere eller institutioner, der ønsker at klage over IKAS, kan kontakte IKAS, såfremt der er spørgsmål til klageprocessen. Kontakt kan ske pr. telefon: 87 45 00 50 eller pr. mail til info@ikas.dk.