• English
  • Om IKAS
  • Kontakt
  • +45 8745 0050
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
  • Den Danske Kvalitetsmodel
    • DDKM in English
      • Introduction to DDKM
      • Accreditation standards
      • Survey and rating of compliance
      • Award of accreditation and publication of award decisions
      • Appeals
      • Resources
  • Deltagere i DDKM
    • Almen praksis
    • Apotek
      • DDKM for apoteker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser og informationsmøder
      • Nyhedsbreve
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fodterapeutpraksis
      • DDKM for fodterapeutpraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Information om survey
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kundeportal
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fysioterapipraksis
      • DDKM for fysioterapipraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Materialer til online kurser
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • For fysioterapipraksis uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Færøske sygehuse
    • Kiropraktor
      • DDKM for kiropraktorer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Hyppige spørgsmål og svar
      • Hjælpeværktøjer
      • Varsling om survey
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Kommune
      • DDKM for kommuner
      • Standardpakker
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Norske sygehuse
    • Offentlige sygehuse
    • Praktiserende speciallæge
      • DDKM for speciallæger
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper og vurderingsvejledninger
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privathospitaler og klinikker
      • DDKM for private hospitaler og klinikker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende psykologer
      • DDKM for privatpraktiserende psykologer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Vejledning
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Materialer til online kurser
      • Kundeportal og surveyplan
      • For privatpraktiserende psykologer uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandlæger
      • DDKM for privatpraktiserende tandlæger
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandplejere
      • DDKM for privatpraktiserende tandplejere
    • Præhospital
      • DDKM for præhospital
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
  • Nyt om akkreditering
    • Forskning om akkreditering
  • Om IKAS
    • Akkrediteringsnævn
    • Bestyrelse
    • IEEA-akkreditering
    • Ledige stillinger
    • Klager over IKAS
    • Kontakt
    • Medarbejdere
    • Surveyors
  • Test
  • Videndeling (1)
  • Publikationer
  • Når dataindsamling bliver til defensiv kultur

Når dataindsamling bliver til defensiv kultur

9. september 2014

Data  er pt. det hotte emne i kvalitets- og i ledelseskredse i  sundhedsvæsenet. Eller rettere sagt: Det hotte emne er, hvordan vi  reducerer nogle af de mange dataindsamlinger, der foregår, og som der  har været stort fokus på gennem de seneste år – ofte i en grad, så  indsamling af data næsten er blevet synonymt med ”de kolde hænder”.

Det var derfor en opløftende oplevelse at deltage i medlemsmøde hos  Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren, DSKS, forleden. Her var  der bogstavelig talt data på dagordenen. Mødets tema var nemlig  anvendelse af kvalitetsdata, og en række oplægsholdere og mange  tilhørere udfoldede deres tanker.

Det positive var, at vi alle er ret så enige. Vi er enige om, at vi  skal bruge data. Meget gerne tidstro data. For som overlægeforeningens  formand Anja Mitchell udtrykte det, er det som at stå på et ben og holde  balancen med lukkede øjne, når man skal manøvrere i den kliniske  hverdag uden at vide, hvordan det, man gør, virker.

Det hjælper ikke at få serveret afdelingens ventetider og  genindlæggelsestal med flere års forsinkelse. Vi skal altså bruge data  til at opsnuse, om vi har problemer i den daglige drift, vi skal bruge  data til at afsløre, om vi har kvalitetsbrist, og vi skal bruge data til  forskning.

Samtidig oplever man, at der bliver tastet for meget derude i  hverdagen. Og det er her det store dilemma opstår. Som Erik Jylling,  sundhedspolitisk direktør i Danske Regioner udtrykte det, så er vi alle  skyldige. Når man sidder om konferencebordet, er der ingen grænser for,  hvor dyb ønskebrønden er. Alle ønsker sig data om det ene og det andet.  Til gengæld bliver der altid stille, når man spørger, hvilke data man  skal udelade.

Det er teoretisk set klart for alle, at data kun skal indsamles, hvis  man ved, hvad de skal bruges til, hvem der skal bruge dem, og hvornår  de skal bruges. Der er formentlig også konsensus om, at vi kun bør bruge  energi på at samle data ind, hvis de er af tilstrækkelig høj validitet,  og at udbyttet af dataene står mål med den indsats, der er lagt i at  indsamle dem. Formålet bør jo altid i sidste instans være, at de  indsamlede data reelt kan bruges til at konkludere på.

Dette burde vi jo ikke kunne blive uenige om. Så hvorfor er vi  alligevel havnet i den situation, at vi må diskutere, hvordan vi undgår  at bruge alt for mange kræfter på meningsløs registrering og  dokumentation?

DDKM standardsættet for sygehuse er faktisk et godt eksempel på i  hvert fald noget af det, der kan være forklaringen. Da man begyndte at  udvikle DDKM i Danmark, sammensatte man temagrupper af alle de fremmeste  lægelige eksperter. De satte sig ned hver især og overvejede: ”Hvad  ville jeg gøre, hvis jeg skulle sikre kvaliteten på netop dette område?”  Det støbte faktisk grundstenen til en meget ambitiøs 1. version med  store krav til dokumentation og registrering.

Det har vi selvfølgelig lært noget af, og 2. version af DDKM er  blevet langt mindre papir- og dokumentationstung. Men eksemplet viser  tydeligt, at kravene ikke kommer af ingenting. Ønskebrønden er dyb, og  det bliver formentlig svært at finde ret mange eksempler på  dataindsamlinger i sundhedsvæsenet, som ikke oprindelig havde en  fornuftig baggrund.

Udfordringen er at få luget ud løbende. Det er ikke noget, der alene  kan gøres centralt. Der er i hvert fald på kvalitetsområdet brug for, at  man helt ned på afdelingsniveau drøfter, om der er mening med de data,  man indsamler, og at man tager dialogen med dem, der beder om data.

Men det er en ledelsesopgave at fordøje de data, der indsamles, og  bruge dem som beslutningsgrundlag. Det er også en ledelsesopgave at  facilitere en offensiv kultur, hvor man ikke har retningslinjer og data  for alt for en sikkerhed skyld, men hvor man tværtom bruger sine  dataindsamlinger til at opsnuse de problemer, der måtte være og til at  turde se dem i øjnene. Så får vi kvalitetsudviklingskulturer, som er  ”problem-sensing” fremfor ”comfort-seeking”.

- Tilbage til Blog

Kontakt os !

Om IKAS

  • Adresse: Olof Palmes Allé 13, 1. th., 8200 Aarhus N

  • Adresse: Dampfærgevej 27-29, st. th., 2100 Kbh Ø

  • Telefon: +45 8745 0050

  • Email: info@ikas.dk

  • CVR: 29228620

  • GLN: 5798000367005

IT-Support

Mangler du hjælp til brug af IKAS' systemer så tryk HER.



Cookies

IKAS anvender cookies på denne hjemmeside. HER kan du læse om cookies, og hvordan du kan vælge dem fra.

Sociale medier

Følg IKAS på Twitter, LinkedIn og Youtube

  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

© Copyright 2016. All Rights Reserved to IKAS.